Nasza szkoła bierze udział w PROGRAMIE PROFILAKTYCZNYM „GODZINA DLA MŁODYCH GŁÓW" <3, który ma na celu wsparcie dzieci i młodzieży, a także nauczycieli i nauczycielek w działaniach z obszaru profilaktyki zdrowia psychicznego podejmowanych według określonych scenariuszy. Jego zadaniem jest także wspieranie MŁODYCH GŁÓW przez zachęcenie do otwartej rozmowy o zdrowiu psychicznym. W pierwszym półroczu chcemy zapoznać uczniów i nauczycieli z zasadami pierwszej pomocy psychologicznej (PPP), w drugim półroczu skupimy się na higienie cyfrowej i bezpieczeństwie w sieci.
PIERWSZA POMOC PSYCHOLOGICZNA udzielana przez nie profesjonalistę według WHO to:
<3 zapewnienie praktycznej opieki i wsparcia, które nie jest natarczywe;
<3 ocena potrzeb i obaw;
<3 pomoc ludziom w zaspokojeniu podstawowych potrzeb;
<3 wysłuchanie potrzebujących wsparcia, ale nie naciskanie na nich, aby mówili;
<3 pocieszanie ludzi i pomoc w uzyskaniu informacji, usług i wsparcia społecznego;
<3 ochrona ludzi przed dalszą krzywdą.
W tym semestrze scenariusze lekcji zostały zbudowane został przez specjalistki: Aleksandrę Kuberską i Martę Jagodzińską — psycholożki tworzące Emocjonalia, a także Weronikę Snoch i Angelikę Friedrich z Nastoletniego Azylu oraz Justynę Żukowską-Gołębiewską — psycholożkę, reprezentantkę Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Psychologów i główną koordynatorkę programu profilaktycznego „Godzina dla MŁODYCH GŁÓW".
Biorąc powyższe pod uwagę, Program Profilaktyczny w pierwszym półroczu ma przygotować osoby uczniowskie do korzystania z pierwszej pomocy psychologicznej, a nauczycieli i rodziców do jej prawidłowego udzielania.
Tematy lekcji w I półroczu:
1. Poczuj emocje.
2. Nazwij potrzeby.
3. Moje granice.
4. Potrzebuję pomocy. Jak to zakomunikować?
Cele zajęć w I półroczu:
- nabywanie i rozwijanie kompetencji rozpoznawania emocji w swoim ciele, myślach i zachowaniu;
- nabywanie i rozwijanie umiejętności nazywania potrzeb stojących za emocjami;
- nabywanie i rozwijanie umiejętności oceny natężenia potrzeb i rozpoznawania związanych z nimi granic;
- nabywanie i rozwijanie kompetencji komunikowania tego, co czują i czego doświadczają uczniowie.
Liderką projektu w naszej szkole jest nasza psycholożka, Aleksandra Szlachta.
#młodegłowy #godzinadlamłodychgłów #młodegłowyogrodzieniec